سوال جواب

اعتقادی، احکام و ...

سوال جواب

اعتقادی، احکام و ...

دانشمندان اسلامی معانی مختلفی را برای واژه "امّی" ارائه داده اند:
الف) امّی یعنی کسی که از نظر خواندن و نوشتن به همان حالتی است که از مادر متولد شده.
ب) امی به معنای - امّ القری - یعنی کسی که وطن او ام القری است. (مکه)
ج) امی به معنای امت می باشد،‌ یعنی کسی که از میان امت برخاسته نه از میان یک طبقة خاص. (1)

در هر حال اگر بنا را بر همان فقدان سواد خواندن و نوشتن بگذاریم بدیهی است که این امر به معنای بی سوادی نیست؛
درست است که امی بودن به معنای درس نخواندن است، ولی میان درس نخواندن و بی سواد بودن با جاهل بودن ملازمه ای نمی باشد
درست است که راه متعارف برای کسب دانش درس خواندن است، ولی علم پیامبر (ص) از این روش متعارف و معمول به دست نیامده است، بلکه علم و دانش پیامبر(ص)از طریق وحی الهی بوده که کامل ترین و عالی ترین روش هاست.
به قول حافظ :
نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت * به غمزه مسئله آموز صد مدرّس شد

فلسفه درس نخواندن پیامبر همانطوری که قرآن، به آن در سورة عنکبوت (2) اشاره کرده است که اگر پیامبر(ص) می توانست بخواند و بنویسد مورد تهمت قرار می گرفت و می گفتند که این آیاتی که برای مردم می خواند وحی الهی نیست، بلکه یا آنها را از خود می گوید یا کسی به او آموخته است، که این خود می توانست در اذهان مردم شک و تردید ایجاد کند، که قرآن این را از زبان مخالفان بیان کرده است: «وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّمَا یُعَلِّمُهُ بَشَر؛ ما مى‏دانیم که آنها مى‏گویند: «این آیات را انسانى به او تعلیم مى‏دهد!»»(3) ولی نخواندن و ننوشتن پیامبر(ص) این تهمت را خنثی کرد،
چنانچه امام رضا(ع)در مناظره با علمای ادیان مختلف خطاب به رأس الجالوت (عالم یهودی) فرمودند: «از جمله دلایل صدق پیغمبر ما آن است که او شخصیتی یتیم، تهیدست و چوپان بود هیچ کتابی نخوانده و نزد هیچ استادی نرفته با این حال کتابی آورد که حکایت پیامبران و خبر گذشتگان و آیندگان در آن آمده بود.»(4)
بنابراین امی بودن پیامبر به این معناست که آن حضرت قبل از وحی خواندن و نوشتن بلد نبود و جز افراد با سواد مکه نبود ولی پس از وحی به سبب وحی به سر چشمه ی علوم متصل شد.
...................................

پی نوشت ها:
1. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ج 14، 1371، ج 6، ص 397، 396.
2.عنکبوت(29) آیه48.
3. نحل(16) آیه103.
4. صدوق، محمد بن علی، التوحید، دارالمعرفه، بیروت، بی تا، ص419.
(مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی)

نظرات  (۲)

سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/18560
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

سلام حاج حسین گل
آقا دم شما گرم که با این همه کار فکر کمک به دیگران در امر آموزش دین هستی
آقا ضمن تسلیت به مناسبت آغاز محرم الحرام ، کمال تشکر رو از شما برادر عزیز دارم
خسته نباشی
یا علی
پاسخ:
سلام آقا احسان
قدم رنجه فرمودی برادر...
ممنونم... خوشحالمون کردی...
بنده هم تسلیت میگم...
سلامت باشی
التماس دعای فرج
یاعلی مدد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">